زمان ثبت : سه‌شنبه 12 دی 1396 در ساعت 19:12 ~ چاپ مطلب
عنوان :

بیمه حمل اثاثیه در اسباب کشی


برچسب‌ها : اسباب کشی، باربری، باربری تهران، اتوبار، بیمه باربری، حمل و نقل، حمل کالا

بیمه حمل اثاثیه در اسباب کشی :

این بیمه نامه همانطور که گفته شد حمل کالاها را در جریان اسباب کشی منازل با پوشش های مختلف بیمه می کند. شروع این بیمه نامه با پرداخت حق بیمه پیش از آغاز اسباب کشی است و تا تحویل آخرین محموله توسط افراد متخصص در مقصد ادامه دارد.  

اگر این اسباب کشی توسط خود بیمه گذار انجام شود، از زمان بارگیری کامل کالا روی وسیله حمل تا زمان تخلیه کالا در مقصد پوشش دارد. 

کالاهای منزل و آثار شخصی به جز مواردی خاص در این بیمه نامه تحت پوشش هستند؛ وسایل نقلیه موتوری پلاک شده و حیوانات خانگی در صورتی تحت پوشش قرار می گیرند که در بیمه نامه مورد بیمه اضافی درج شده باشد. جت اسکی، پول نقد، جواهرات، سنگ های قیمتی، کلکسیون ها یا اسناد با ارزش نیز از دیگر مواردی هستند که تحت پوشش قرار نمی گیرند. 

در مورد محاسبه نرخ حق بیمه باربری نیز باید گفت که عوامل زیادی این نرخ را تحت تاثیر قرار می دهند مانند مبلغ سرمایه شده، فاصله مکانی که کالای بیمه شده طی می کند، هزینه و مدت انبار کردن کالا و مالیات و عوارض دولتی. 

در استرالیا این نوع از بیمه به صورت های متعدد ارائه می شود اما دو نوع "طلایی" و "نقره ای" بسیار متداول هستند؛ در پوشش طلایی، کالاهایی که توسط افراد متخصص جا به جا می شوند در برابر آسیب وارده به اثاثیه و غفلت کارکنان، بیمه می شوند. در این نوع که "تمام خطر" نام دارد، علاوه بر موارد لحاظ شده در پوشش نقره ای، شرایطی مانند به تعویق افتادن بازکردن بسته بندی تا حداکثر 30 روز پس از تحویل در مقصد و اسکان موقت تا حداکثر 30 روز در نظر گرفته می شود. 

در پوشش نقره ای نیز خسارت ها و آسیب هایی که در اثر خطرات زیر باشند، تحت پوشش بیمه هستند؛ آتش، انفجار، صاعقه و سیل، تصادف وسیله حامل کالا با جسم خارجی، واژگونی یا از تعادل خارج شدن تریلر متصل به کامیون و زمین گیر شدن، غرق شدن و در نهایت تخلیه کالا در بندر اضطراری. 

یکی دیگر از انواع پوشش که در استرالیا انجام می شود، پوشش اختیاری است؛ در این نوع، هر دو پوشش طلایی و نقره ای را می توان با پرداخت حق بیمه اضافی، خریداری کرد. بیمه گذاران با خرید این نوع پوشش به تعویق افتاد بازکردن بسته بندی ها و پوشش اسکان موقت را از 30 روز در پوشش طلایی، به 60 روز گسترش می دهند. همچنین موارد دیگری نیز لحاظ می شود. از این موارد می توان به از کارافتادن و خرابی مکانیکی یا الکتریکی، خسارت به نرم افزارها، پوشش برای حیوانات خانگی، سرقت و آسیب به کانتینر کشتی حمل کالا اشار کرد.

چگونگی پرداخت خسارت

زمانی که بیمه گذار ادعای خسارت می کند، بیمه گر میزان درخواست او را با اعمال مازاد می کاهد و بنا به انتخاب بیمه گذار خسارت وارده جبران می شود. بیمه گذار می تواند از میان تعمیر کالاهای آسیب دیده، جایگزینی کالا با کالای جدید، پرداخت هزینه تعمیر و جایگزینی، یکی را انتخاب کند. 

البته باید گفت که در ابتدا، بیمه گذار باید تمامی اقدامات لازم جهت جلوگیری از گسترش خسارت با آسیب را به کار گیرد و متخصص جا به جایی را از وجود کالاهای آسیب دیده و یا از بین رفته مطلع کند. همچنین بیمه گذار باید در زودترین زمان ممکن به شرکت بیمه وقوع حادثه را گزارش دهد. 

از سوی دیگر، پس از آنکه شرکت بیمه خسارت را پرداخت کرد، حق بازیافت مبلغ پرداخت شده از مسئول بروز خسارت برای بیمه گر محفوظ است. بیمه گذار باید شرکت را در بازیابی حق خود یاری دهد و موافقت خود را اعلام کند.